Největší český blog o úspěšných animovaných sériích Shrek a Kocour v botách

NOVÝ SERIÁL DOBRODRUŽSTVÍ KOCOURA V BOTÁCH!


Ulož.to - sdílej snadno data

Dlouhý a zajímavý článek o čtvrtém Shrekovi

3. července 2010 v 6:34 |  Shrek: Zvonec a konec
www.shrek4.blog.cz
Na netu se objevil zajímavý článek o filmu Shrek: Zvonec a konec. Je hodně dlouhý a dozvíte se z něj spoustu zajímavostí z děje ale i natáčení filmu. 

POKRAČUJ V CELÉM ČLÁNKU


Co nás čeká ve čtvrtém díle Shreka? Mnohem drsnější Fiona, otylý Kocour v botách a mnohem zmatenější Oslík. A království Za sedmero nohami vzhůru nohama. Na svědomí to má Shrek, který vypustil do světa jedno velmi nerozumné přání. Shrek totiž na vlastní kůži poznal, jaké to je, když se žije šťastně až do smrti, a vůbec se mu to nelíbí. Je to strašná nuda. A navíc honička, protože pečovat o tři zelená Shrečata je nadzlobří úkol. Není divu, že vyčerpaný otec na prahu zhroucení začne vzpomínat na doby, kdy žil sám v bažině, lidé se ho báli a Fiona hnila ve věži pod dračím dohledem. A kacířsky si pohrává s myšlenkou, jak krásné by bylo, kdyby se zlaté časy aspoň na jeden den vrátily. Vyslyší ho nesympatický skřet jménem Rampelník, kterému není radno věřit, jenže Shrek mu s vidinou jednoho dne staromládenecké pohody skočí na vějičku a podepíše velmi nevýhodnou smlouvu. Sotva v podpisu dotáhne husím brkem cancour za písmenem "k", ocitne se doma v bažině. Jenže rodná hrouda zdaleka nevypadá tak útulně jako kdysi. Shrek se nechal napálit. Rampelník v jeho minulosti vymazal den, kdy se narodil, což odstartovalo přímo katastrofální sérii událostí, jež vyústily v dosazení Rampelníka na trůn v království Za sedmero horami. Šance na nápravu sice existuje, ale půjde o mnohem složitější úkol, než jsou záchrana Fiony, získání přízně jejího otce a umlčení Oslíka aspoň na pět minut. Samozřejmě, to všechno dohromady. Během šibeničního termínu musí zlobr v postapokalyptické verzi pohádkové říše najít Fionu a přimět ji, aby mu dala polibek z pravé lásky. To půjde jen těžko, protože z Fiony se mezitím stala drsná Amazonka, která v čele armády zlobrů plánuje svržení Rampelníka z trůnu a pro blázna, jenž tvrdí, že je jejím manželem a má s ní tři děti, nemá pochopení.
Kdysi dávno...

Nyní zná postavy Shreka, Fiony, Oslíka, Kocoura v botách a jejich dobrodružství v kouzelném Království za sedmero horami celý svět. Filmy natočené podle oblíbené dětské knížky Williama Steifa Shrek! získaly pochvalné kritiky, celosvětový komerční úspěch a jako vůbec první animovaný film udělení Ceny Akademie®. Postačí říci, že Shrek a ostatní postavičky z Království za sedmero horami získaly právem své místo v historii animovaného filmu a kinematografie.

V takovém množství pohádkových příběhů se filmový tým DreamWork Animation potýkal s náročným a napínavým úkolem posledního dílu cesty Shreka a Fiony. Režisér Mike Mitchell, veterán filmových i animovaných snímků, na to říká: "Jak můžeme dát divákům to, co chtějí a mají rádi, ale tak, aby to současně bylo nové, neotřelé, prostě aby to bylo krásnější?". To je náročný úkol pro jakéhokoliv režiséra. Mitchell pokračuje: "Podujali jsme se komplikovaného úkolu, kterým bylo Shrekův příběh zamotat a dát mu zápletku. Víme, že fanoušky bude zajímat, jak vše dopadne."

K režiséru Mitchellovi se přidaly producentky Gina Shay a Teresa Cheng, které obě měly velmi mnoho zkušeností s animovanými filmy: Shay, mezi jejíž produkční úspěchy patří mimo jiné například "SpongeBob v kalhotách", a Cheng, která má více jako dvacetiletou zkušenost ve filmové animaci a vytváření vizuálních efektů (například v produkci nedávného filmového speciálu "Shrekovy vánoce / Shrekoleda").

Producent prvních tří filmů a současný výkonný producent Aron Warner tuto spolupráci chválí: "Mike, Gina a Teresa jsou skvělý tým. Dokázali dát obrovský pocit sebedůvěry nejenom mně, ale celému filmovému štábu i hercům."

Mitchell, Shay a Cheng shromáždili tým nadaných výtvarníků, specialistů na vizuální efekty, animátorů, kteří všichni byli Shrekovými fanoušky, což do filmu přineslo spontánní nadšení již od začátku.

"Shreka si zamiloval celý štáb", prohlašuje Gina Shay, "my všichni patříme ke Shrekovým fanouškům, každý z nás vnesl do své práce velmi mnoho svého vlastního zapálení a nadšení pro film a to samozřejmě vytvořilo velice kreativní spolupráci."

Když se vymýšlel příběh pro posledního Shreka (Shrek: Zvonec a konec), rozhodli se tvůrci zaměřit především na Shreka a pozorovat, co se děje s kdysi obávaným zlobrem. A ačkoliv je zelený zlobr srdcem každého z příběhů, mohlo by se zdát, že jeho postava po třech předchozích filmech jaksi usadila. Nyní jako otec tří dětí má Shrek odpovědnost, své povinnosti a závazky. Už není děsivým zlobrem, se kterým jsme se setkali v prvním filmu, který jen svou přítomností způsobil, že lidé z království Za sedmero horami s řevem prchali pryč. Nyní se k němu všichni chovají jako k místní hvězdě, lidé se k němu chovají s úctou, smekají klobouky a srdečně zdraví, když zahlédnou úctyhodného Shreka na ulici.

Jak příběhy pokračují, každá cesta a každá kapitola přináší nové zkušenosti a nové příležitosti pro postavy, aby se mohly vyvíjet a růst. V případě Shreka se zdá být dalším logickým krokem něco jako krize středního věku. "Věděli jsme, že příběh musí být neotřelý, a přesto tu musí být nějaká zápletka", vysvětluje Teresa Cheng. "Ptali jsme se proto sami sebe, co dalšího by se Shrek jako zlobr mohl během své cesty naučit?"

Hned ze začátku přišli tvůrci s nápadem, jak se Shrek dívá na sebe do zrcadla a vidí svůj starý obraz, toho původního děsivého, zlého zlobra a napadá ho, co se to s ním vlastně stalo. Pro filmaře byl toto velmi významný předěl v příběhu. "Domnívali jsme se, že je zajímavé, že Shrek už není tím samým Shrekem jako v předchozích filmech. Je usedlý, nikoho neděsí a lidé ho milují", říká režisér Mitchell. "To poslední, co jsme chtěli, bylo, aby Shrek ztratil svou prudkost."

Když Mike Mitchell spolu se štábem zhmotnil příběh, najednou se naskýtalo nekonečně mnoho možností. Objevování všech zákoutí světa království Za sedmero horami se zdálo bez hranic. Ale byl to scénárista Josh Klausner ("Noční rande"), kdo přišel s nápadem vrátit Shreka zpět v čase. Co kdyby se Shrek mohl vrátit zpátky? Jak říká režisér Mitchell: "Všichni myslíme na to, že bychom se vrátili do své minulosti, že bychom chtěli vrátit čas, prožít svůj život znovu".

Filmaři začali připravovat konečnou verzi příběhu a vraceli se k Shrekově minulosti. "Připadalo nám to jako výborný odrazový můstek", říká producentka Gina Shay. "Shrek si najednou začíná klást plno otázek o tom, co to znamená být zlobrem. Vrátili jsme se tak zpátky na počátek jeho cesty. Věděli jsme, že ten příběh musí být Shrekův, viděný jeho očima. Shrek začíná přemýšlet o tom, čím se stal a jaký by život býval mohl být, kdyby nezachránil Fionu z věže."

Podle Walta Dohrna, který je hlavou i srdcem celého příběhu, toto perfektně zapadá do Shrekova světa. "V prvním filmu se Shrek učí mít rád sám sebe, ve druhém filmu se učí, co to je být součástí rodiny, ve třetím poznává, že musí jako manžel a otec přijmout jistou zodpovědnost. Ve čtvrtém a posledním filmu je pak konfrontován se závažnou otázkou: jaké by to bylo, kdyby se jeho život odvíjel jinak?". Výkonný producent Aron Warner k tomu dodává: "Jakmile jsme zakomponovali tyto představy do příběhu, uvědomili jsme si, že se tím opsali jakýsi oblouk Shrekova života, což vyústilo ve zcela přirozené uzavření zfilmovaného Shrekova příběhu."

Režisér Mitchell měl jako otec dvou malých dětí k příběhu a Shrekovým pocitům velmi blízko. "Mám dvě děti, čtyř a dvouleté", vysvětluje Mitchell. "Můj druhý syn se narodil, právě když jsem se pouštěl do této práce. Byla to opravdu zkušenost, která člověku naprosto změní život, a není snadné všechno v pohodě zvládat, když máte přes rameno tašku s plenami a kolem krku dudlík."

S touto myšlenkou začal štáb pracovat na Shrekově příběhu v duchu "co kdyby…?" Shrek, nyní šťastně ženatý a se třemi zlobříky, vede nyní (ze svého pohledu) dost obyčejný a všední život. Pociťuje cosi jako stesk pro těch staromládeneckých zlobřích časech a tento pocit ho přiměje příslovečně vstoupit do spolku s ďáblem, který v tomto případě není nikdo jiný než pokušitel Rampelník. Rampelník vycítí možnost těžit ze Shrekova stesku po starých zlatých zlobřích časech a tak nabídne Shrekovi smlouvu, kterou Shrek nemůže odmítnout: může prožít jeden den zbaven jakékoliv zodpovědnosti, zkrátka jako SKUTEČNÝ zlobr. Výměnou za takovýto den mu Shrek dá jeden den ze své minulosti. Zdá se to jako dobrý obchod - den za den. Jenomže Shrek neví, že na smlouvě je drobounkým písmem napsáno, že ten jeden den, který si vymění, je takový den, který zásadně změní celý život jak Shrekovi, tak lidem království Za sedmero horami. Rampelník si totiž vybere den, kdy se Shrek narodil.

"Výsledek je téměř katastrofální", říká Mitchell. "Všechno, co diváci ví o Shrekovi, Fioně a ostatních pohádkových postavách, je najednou úplně jinak a v úplně jiném světě. A nikdo v království Za sedmero horami neví, kdo je Shrek. Vidí ho takového, jaký je - velký, děsivý zlobr."

Je tu celá parta

Sotva se tomu dá uvěřit, že uplynulo téměř deset let od té doby, co Mike Myers, Eddie Murphy a Cameron Diaz poprvé vdechli život postavám Shreka, Oslíka a Princezny Fiony. Společně s Antoniem Banderasem a jeho postavou Kocoura v botách, který se objevil ve filmu "Shrek 2" pak tato čtveřice dokázala svými vynikajícími hlasy propůjčenými pohádkovým postavám těšit diváky.

"Poselství tohoto filmu mám rád", říká Mike Myers. "To, co se má Shrek naučit a co se již naučil, je totéž, co se učíme my. Pro mě jako herce je to úžasný proces dokázat se vcítit do postavy a dodat jí přesvědčivost."

V průběhu všech filmů čelili Shrek a Fiona mnoha ohromným změnám a zdolávali řadu překážek v království Za sedmero horami. "Když jsem se poprvé setkala s Fionou, byla jen mladou princeznou uvězněnou ve věži a já sledovala, jak v průběhu všech čtyřech filmů její postava vyvíjí", říká Cameron Diaz. "Viděli jsme, jak skvělou matkou a partnerkou se stala a jak rostla jako osobnost i jako zlobryně, dokázala se přijmout taková, jaká je a přivedla do svého života ty lidi, které milovala. Ztvárnit ji nebyla jen radost, ale i čest"

"Když tvůrci filmu přišli s myšlenkou jiného světa, kde se postavy navzájem neznají, bylo to jako začínat od začátku, skoro jako začínat nový film", říká Antonio Banderas. "Říkal jsem si, že je to skvělá myšlenka znovu ukázat Kocoura, tentokrát jako rozmazleného a obtloustlého domácího mazlíčka."

"Sešli jsme se a vzali si jen text, hercům jsme nastínili naši představu a oni ji naplnili", říká režisér Mike Mitchell. "Byla to skvělá spolupráce". Cameron Diaz s tím souhlasí: "Pro Mikea, Ginu a Teresu jsou tyto postavy velmi důležité. Shrek, Fiona a všichni ostatní byli jejich příběhem. Při nahrávání jsem se s dokázala plně ztotožnit s příběhem, který překládali."

S novým pojetím a novou rolí Fiony musela Cameron Diaz předvést dosti širokou škálu emocí, protože její postava se ve filmu úplně změnila. "Cameron předvedla neuvěřitelně hvězdný a ohromující výkon", chválí producentka Gina Shay. "Hloubka pocitů, které Fioně dala společně s její silou, byla skutečně působivá."

Toto souznění se projevilo i u ostatní členů týmu. Shrek a Fiona již nejsou spolu a Shrek svádí boj s časem, aby našel svou Pravou Lásku. "To nejzvláštnější na tom je, že stále tak citlivě vnímám Shreka a Fionu a přeji si, aby byli spolu", říká Eddie Murphy. "Příběh vás natolik uchvátí, že si občas musíte připomenout, že sledujete kreslený film".

Jmenuje se Rampelník...

S tolika zavedenými darebáky jako je Lord Farquaad, Princ Krasoň a Dobrá Víla, kteří se všichni uvedli jako skutečně zapamatováníhodný doplněk Shreka a Fiony vytvořil produkční tým snadno dalšího protivníka usilujícího zničit štěstí Fiony a Shreka. "Darebáci ze všech Shrekových filmů jsou úžasní", říká Walt Dohrn, "a tak se ptáme, co musíme udělat, abychom vytvořili stejně skvělého, ale přitom i úplně nového, neokoukaného darebáka, který by se hodil do závěrečného střetnutí se Shrekem?"

Vyprávění příběhů je věčná tradice předávaná z generace na generaci. V roce 1812 vydali bratři Grimmové svou první knihu pohádek, mezi ty nejpozoruhodnější patřil příběh Rampelníka - příběh vypráví o kouzelné bytosti, která navštěvuje mlynářovu dceru zamčenou ve věži, která musí upříst ze slámy zlato, jinak bude králem potrestána. Poučením z tohoto pohádkového příběhu je varování před chloubou, planými sliby a jejich následky. Příběh Rampelníka přetrval téměř dvě stě let.

"Už od samého začátku jsme věděli, že Rampelník bude darebák", říká výkonný producent Aron Warner. "Jenom jsme nevěděli, jaký darebák se z něj vyklube". A jak se vyvíjel příběh, tak se i postava Rampelníka utvářela až vyústila do jedné z nejsilnějších postav ze všech Shrekových filmů.

Režisér Mike Mitchell, který spolupracoval i na předcházejících Shrekových příbězích, se nyní chopil úkolu vytvořit spolu se štábem a animátory Rampelníka - jeho postavu, vzhled i hlas. "Mike je vynikající režisér, kterého výtvarníci i animátoři berou a se kterým si dobře rozumí", chválí producentka Teresa Cheng. "Je velmi zásadový, důsledný a o práci má jasnou představu."

Při utváření vzhledu a stylu Rampelníka se filmaři chtěli co nejvíce odlišit od předcházejících zloduchů. "Farquaad, Dobrá Víla a Krasoň jsou velmi výmluvné postavy", říká Dohrn. "Zašli jsme na úplně opačnou stranu a vybrali jsme postavu otrávenou a nerudnou, která ale současní dovede být podmanivá". Režisér Mitchell shrnuje celkový přístup a motivaci postavy prostým prohlášením: "Znáte chlápka, co vyhraje v loterii jackpot 200 milionů dolarů a fakticky neví, co s takovým balíkem peněz udělá? Tak to je Rampelník."

Tento popis byl pro filmového výtvarníka Patricka Matea více než dostačující. Pohádkovou postavu bratří Grimmů upravil tak, aby se hodila do Shrekova světa. "Ze začátku jsme Rampelníka modelovali tak trochu do podoby jednoho z těch prodavačů, co je vídáte prodávat hodinky na ulicích", říká Mate. "Pak se vzhled trochu proměnil a my se soustředili víc na vytvoření tváře a dokonce krysího ocasu."

Nakonec se tým výtvarníků dohodl na vytvoření vzhledu více lidském, který nahradil původní vzhled tváře a krysí ocas. A když Patricku Mateovi ukázali karikaturu kreativce Maxe Boase, bylo o vzhledu Rampelníka rozhodnuto. "Pořád děláme něčí karikatury", vysvětluje Mate. "Mike Hernandez vytvořil karikaturu Maxe, která byla naprosto fantastická a ze které jsme všichni měli záchvat smíchu a tak jsme si řekli, že tohle bereme. Ta karikatura byla naprosto skvělá a přesně odpovídala tomu, co jsme pro Rampelníka hledali."

Údajně se při vytváření Rampelníkových vlasů tak trochu inspirovali tvůrci vlasy samotného Maxe Boase. "Rampelníkovy vlasy jsou trošinku podle Maxe, který pořád vypadá, jako by se právě probudil", vtipkuje Dohrn. A jak se začal utvářet Rampelníkův vzhled, tak i příběh začal nabírat pevnější obrysy a filmaři zahájili prvotní nahrávání s herci.

Podškrábni to, jsi přijat...

A zatímco se vytvářel vzhled Rampelníka, filmaři věděli, že postavě bude muset vdechnout život nějaký dynamický, výrazný herec. Jako strůjci celého příběhu připadlo první čtení dialogů Rampelníka (a jiných postav) právě Waltu Dohrnovi. Dohrn pod vedením režiséra Mitchella si začal pohrávat s modulací hlasu Rampelníka a postupně Dohrnovo podání začalo ovlivňovat vývoj postavy v celém příběhu.

"Waltovo podání Rampelníka mu vtisklo konečnou podobu", říká supervizor animací Jason Reisig. "Když jsme ho slyšeli předvádět Rampelníka při zkušebním hlasovém záznamu, úplně jsme té postavě propadli právě kvůli tomu hlasu a kvůli tomu, co Walt dokázal postavě Rampelníka dát."

"Walt dal té postavě život", říká Mitchell. "A to je podstatné, protože Rampelník je ústřední postavou celé zápletky Shrekova příběhu", dodává výkonný producent Aron Warner.

Dohrn, který zkoušel různé způsoby Rampelníkova hlasu dokonce i mimo studio, se inspiroval sledováním mnoha úspěšných výkonů, mezi které patřilo například ztvárnění Daultona Leea v podání Seana Penna ve filmu Dravec a feťák.

Producentka Gina Shay říká: "Sestříhali jsme vybrané pasáže filmu a předvedli je štábu. Dívali jsme se na to a měli jsme záchvat smíchu. To, co [Walt Dohrn] dal té postavě, nás naprosto dostalo. Byl nenahraditelný."

Dohrnův nejoblíbenější text z filmu vlastně není skutečný text, ale spíše různé zvuky a ruchy, které vydával během nahrávání. "To, co se mi líbí nejvíc, je, když zní buď jako opice nebo jako kozel, anebo když se rozčílí."

Když se připravoval výběr pro Rampelníkův šatník, pak by slova, že Rampelník má svůj vlastní specifický styl, byla značně podhodnocená. Bylo určeno, že před tím, než se Rampelník zmocní království Za sedmero horami, mělo by jeho oblečení korespondovat s prostředím - nudné, nezajímavé, v nevýrazných barvách. Ale jakmile se zmocní království, změní se i on a jeho oblečení: zmizí zašlé a nevýrazné oblečení a objeví se šaty zářící zlatem a krvavě rudou barvou. "Má všechno, až na vkus. Ten mu naprosto chybí", komentuje to režisér Mike Mitchell.

Rampelník se převléká na každé setkání, na každou slavnost, při každé příležitosti. Do jeho šatníku je zahrnuto i několik paruk pro různé příležitosti. Podle producentka Giny Shay má Rampelník dokonalý šatník darebáka.

Konečný výsledek - návrh, vzhled i hlas - Rampelníka sklidil chválu celého štábu. "Pracovat s Waltem byla opravdu obrovská radost", říká Cameron Diaz. "Je to skvělý herec a do své role během nahrávání toho tolik vložil."

"Rampelník je úžasný darebák", poznamenává trikový supervizor Doug Cooper. "Je to podvodník a současně umí být přesvědčivý, je směšně urážlivý, má v sobě všechno, co byste rozhodně neočekávali u lotra všech lotrů a to ho dělá tak zábavným."

Za sedmero horami...

Mohlo by se zdát, že výraz "jiný svět" znamená pro tvůrce nepopsaný list, kdy mohou začít úplně znova, od nuly, ale to nebyl tak docela tento případ. "Bylo to opravdu složité, když jsme připravovali tento film", říká režisér Mitchell. "Chtěli jsme, aby tento film byl jiný, aby všechno vypadalo jinak, ale současně jsme chtěli zachovat Shrekův svět." Producentka Teresa Cheng k tomu dodává: "Věděli jsme, že všichni jsou zvědaví, zda poznají známá místa v království Za sedmero horami, která se přetvoří do "jiného světa" království."

Mitchell, Shay a Cheng se inspirovali tím, co vytvořil návrhář Peter Zaslav pro film Shrekovy vánoce, na kterém pracoval s Teresou Cheng, a tak se obrátili pro pomoc na Zaslava a kreativce Maxe Boase. Ve filmu Shrekovy vánoce jsem poprvé viděl Shrekův a Fionin dům zasypaný sněhem", vysvětluje režisér Mitchell. "To samosebou není nic nového, ale přesto to působilo velmi neobvykle. To už jsem věděl, že takovýmto způsobem budeme moci vytvořit onen jiný svět."

Jako vizuální šablonu použili Zaslav a Boas stejné barevné schéma jako v prvních třech filmech. "V podstatě film začíná - po vizuální stránce - jako pokračování předchozích filmů o Shrekovi", vysvětluje Zaslav. Barevné schéma bylo dokonce o něco výraznější, aby se zdůraznil kontrast toho, kdy se Shrek ocitne v jiném světě. "Je to dokonce jasnější, veselejší a mnohem barevnější než Shrek 2 a Shrek třetí - tedy až do té doby, než Shrek podepíše s Rampelníkem smlouvu a my zachytíme záblesk království Za sedmero horami, kterému vládne Rampelník."

Jakmile se Shrek ocitne v jiném světě, v té odvrácené straně království Za sedmero horami, vzhled, tóny i barvy se dramaticky změní. Kdysi úrodná zelená krajina Za sedmero horami se změní ve zničenou, temnou a neúrodnou pustinu. Převládají barvy, které jako by se inspirovali barvami té smlouvy, kterou Shrek s Rampelníkem podepsal - zejména pak zlatým inkoustem.

Zlato, které je i ústředním motivem původní pohádky o Rampelníkovi a mlynářově dceři, je důležitým bodem také pro obrácený svět, kterému vládne Rampelník. "Zlato se stalo zásadním vizuálním prvkem spojeným s Rampelníkem, a to vlastně ovlivňuje i vše kolem", říká Zaslav. "Zvykli jsme si na Shrekův svět - všude zelené stromy, svěží zelená tráva. V tom druhém světě všechno zelené ustupuje vše žlutému a zlatému." Ale toto zlato se netřpytí - je to jako zlátnoucí listy, které na podzim opadávají, jako pole krátce před sklizní, je to takové zlato podzimu, kdy se všechno pomalu rozkládá. To je oproti barevnému schématu Shreka značný rozdíl. "Bylo to zábavné přeměňovat Shrekův zelený svět naruby, hrát si s barevnými kontrasty a sledovat, jak si Shrek hledá cestu v tom obráceném světě mezi vířícími mraky a holými stromy", říká Boas.

Pustou krajinu činí ještě více neutěšenou také pochmurnost příběhu. "Svět je o něco temnější a většina filmu se odehrává v noci", vysvětluje Teresa Cheng. "Jedním z nejnáročnějších úkolů bylo rozložit příběh do čtyřiadvaceti hodin tak, aby ten pocit stále tikajících hodin odměřujících Shrekovi čas zůstal zachován."

Jako kontrast k tmavým tónům vytvořili filmaři řadu nových míst a postav, které by děj i prostředí trochu oživily a přinesly trochu zábavy do tohoto změněného světa. Svět království Za sedmero horami se připravoval v 3D technologii, přesto však filmaři nechtěli obětovat příběh a hraní a vytvořit z toho jen 3D představení. Filmaři se nesměli odchýlit od své původní vize, kterou byl citově přesvědčivý příběh. "Jestli uvěříte v tento svět, pak jsme odvedli dobrou práci", říká producenta Teresa Cheng.

Nové ztvárnění obyvatel království za sedmero horami...

V okamžiku, kdy Shrek podepíše s Rampelníkem smlouvu, stane se náhle zlobrem z bažiny. Jeho svět je ale v troskách, je vržen do jiného světa, který se jen zdá být tím samým. Okolí se zdá být známé. Shrek si nejdřív myslí, že je to skvělé, ale brzy zjistí, že byl oklamán.

Vzít známé a oblíbené postavy a vrhnout je do úplně jiného světa je nesnadný a trochu skličující úkol pro jakéhokoliv filmaře. Ale podle režiséra Mitchella právě toto dělá jejich práci zajímavou. Producentka Gina Shay k tomu dodává: "Přestože to bylo poněkud riskantní, Mike, Teresa i já jsme chtěli úplně odtrhnout obyvatele království Za sedmero horami a umístit je diametrálně odlišného světa". Stejné jednání a chování v novém prostředí a za jiných okolností je jedna věc, ale když došlo na Oslíka a Kocoura v jiném světě, štáb musel znovu promyslet a upravit animaci, vybavení. "Museli jsme si představit, jak by se vyvíjel život každé postavy, jak by jednali a jak by se chovali, jaký by byl jejich život, kdyby nepotkali Shreka", vysvětluje Mitchell.

Nové vytvoření Oslíka postavilo před štáb celou řadu překážek. "Je to ožehavé, protože chcete té postavě zachovat osobnost", vysvětluje supervizor animátorů Jason Reisig. Aby Oslíkovi a Kocourovi v botách zachovali filmaři osobnost, ponechali Oslíkovi jeho entuziasmus a Kocourovi jeho vychytralost.

Princezna, zlobryně, manželka, matka... válečnice!

Pro princeznu, která kdysi snila o tom, že se stane paní Fionou Krasoňovou, znamená Shrek: Zvonec a konec! změnu zlobryně na nebojácnou vůdkyni, předurčnou k tomu, aby svrhla Rampelníka a osvobodila všechny zlobry. Jak daleko je nyní rozmazlená princezna z prvního filmu od Fiony, která prodá svou tiáru za nůž a válečnou sekeru a své královské roucho za koženou vestu a brnění.

"Fiona v tomto filmu přijímá své zlobrovství, skrývá svou lidskou stránku přede všemi, kteří jsou kolem ní", říká Jason Reisig. "Rampelník jí vlastně dal motivaci k tomu, aby se stala vůdkyní." Reisig a jeho tým provedli v animaci Fiony drobné a opatrné změny a úpravy, aby zdůraznili proměnu z princezny na válečnici. "Vždy byla silnou princeznou, rozhodně žádná padavka", říká Reisig. "Ale toto je úplně jiná úroveň, tady je válečnicí. Musí to být stále Fiona, musí mít její postavu a její houževnatost. Naším úkolem bylo najít tu správnou rovnováhu v pohybech a výrazech, ale současně jí nezměnit." Tyto drobnosti velmi dobře pomohly převést postavu z princezny do válečnice.

Poté, co strávila roky čekáním na tu pravou lásku, která si ji najde, se Fiona smířila se skutečností, že pravá láska není jejím osudem. Posbírala všechnu svou odvahu a unikla z dračí věže a začala žít svůj život, přijala zlobryni v sobě a spojila se s ostatními osamělými zlobry žíjícími ve strachu z Rampelníka. Nově vytvořená komunita zlobrů jí nadchla natolik, že všechno své odhodlání a energii věnovala své práci - svržení Rampelníka a jeho čarodějnic. "I když Fiona zanevřela na pravou lásku a sama unikla z vysoké věže, její srdce zůstalo uvězněné ve věži. A Shrek nyní musí přijít, zbořit zdi této věže, aby se dostal až k ní, k jejímu srdci", říká producentka Gina Shay.

Avšak dostat se k Fioninu srdci je mnohem těžší, než si Shrek původně myslel. Když poprvé Fionu střetne v táboře zlobrů, je překvapen tím, jak se svou vinou a Rampelníkovým kouzlem ocitl v jiném světě. "Mezi Shrekem a Fionou je několik krásných okamžiků, kdy se snaží pochopit, proč je spojení mezi nimi tak silné, ale Fiona ho v tomto jiném světě nepoznává. Na jejich vzájemné přitažlivosti zapracovala chemie", vysvětluje Gina Shay. "Ve filmu jsou scény, kdy spolu zápasí a ta chemie mi připomíná školní děti, kteří k sobě něco cítí a nevědí, co s tím mají dělat a jak to dát najevo, a tak prostě uhodí. Animátoři dokázali ten náboj zachytit."

Jednou z nejvýraznějších fyzických proměn princezny Fiony je její účes. "Její vlasy, to je případ sám pro sebe", říká režisér Mike Mitchell. "Fioniny vlasy jsou snad ty nejdelší, jaké jsme tady v DreamWorks kdy vytvářeli", říká visual effect supervisor Doug Cooper. "Její vlasy nejsou jen dlouhé, jsou zvlněné, kudrnaté - a to není snadné vytvořit vlnité a kudrnaté vlasy tak, aby vypadaly věrohodně." Aby se dosáhlo žádoucího efektu, Oliver "Olee" Finkelde společně se svým týmem pracovali s Fioninými vlasy jako se samostatnou postavou. "Je důležité, aby vlny a kudrliny neprotínaly do jiných částí, jako je rameno, paže nebo krk", vysvětluje Finkelde. "Celý tým udělal na Fioně, princezně-válečnici, obrovský kus skvělé práce", říká režisér Mitchell, "nemohl bych být více hrdý."

Jak se zvětšoval svět Shreka i království, bylo představení nových zlobrů pro filmaře jen přirozeným vývojem celého stavu. "V určitém okamžiku vás napadne, že tam přece musí být i někdo jiný než jen Shrek a Fiona, že?", říká producentka Teresa Cheng. Tvůrci diskutovali hlavně o tom, kdo jsou zlobři a jak vypadají. "Nejsou tak sofistikovaní jako Shrek", pokračuje Teresa Cheng. "On je takový domestikovaný, má hodně z člověka." Filmaři se nakonec dohodli na vzhledu více zlobřím než má Shrek, aby to více zdůraznila Shrekova odlišnost.

Když Shrek narazí na tábor zlobrů, nejen že si uvědomí, že není na světě sám, ale také mu dojde, že mezi některými zlobry je zakrslík. Z návrhů Fionina zástupce se vyklubala větší, drsnější a smradlavější verze Shreka jménem Brogan, kterému propůjčil svůj hlas nováček ve Shrekově rodině, Jon Hamm. "Zvykli jsme si vidět Shreka jako velkého hromotluckého zlobra a najednou ho vidíme vedle Brogana, kde vypadá jako jeho mladší brácha", říká Jon Hamm.

Dalšími členy zlobřího klanu je táborový šéfkuchař, trefně pojmenovaný Koláček, s hlasem Craiga Robinsona, a veselá Gretched, které propůjčila hlas Jane Lynch. Bitva, na kterou se Fiona a její tlupa zlobrů připravuje, není nic menšího než střetnutí s Rampelníkem a jeho armádou čarodějnic. "Čarodějnice jsou Rampelníkovými přisluhovačkami", vysvětluje Cheng. K Rampelníkovi patří ještě Krysař, lovec lidí, který hudbou své flétny láká zlobry z úkrytu. Tóny jeho flétny zlobry zcela omámí a ovládnou.

Kompletní úprava paláce...

V mnoha ohledech je to velké štěstí, že král Harold a královna Lillian nejsou svědky okázalé a přeplácané proměny svého milovaného středověkého hradu a domova, když se království zmocní Rampelník. Ta změna byla opravdu příšerná a Rampelník dal slovu "špatný vkus" mnohem větší rozměr.

"Tohle byla jedna z nejpropracovanějších scén filmu, možná ze všech Shrekových filmů", říká Peter Zaslav. "Chtěli jsme se vyhnout obvyklému zobrazování darebáků s tou vší hranatostí, špičatostí a ostrostí. Vzali jsme to z úplně opačného konce a vytvořili jsme všechny tvary kolem něj kulaté."

V paláci se také odehrávají dvě vizuálně nejnáročnější scény filmu - adrenalinová scéna s koštětem, kdy Shreka a Oslíka pronásledují Rampelníkovy čarodějnice a rozhodující bitva celého filmu se Shrekem, Fionou a drakem.

Vizuální efekty...

Tou nejhrůzostrašnější scénou, která je ve filmu k vidění, je pravděpodobně ta, kdy se koště řítí skrz Rampelníkův palác. Nezkušený v létání na koštětí, Shrek bojuje s neovladatelným koštětem, řítí se obrovským a členitým palácem, a je pronásledován více než tuctem čarodějnic s bombami. Jo, a je tam Oslík s kulovnicí…

Protože scéna se Shrekem na koštěti a s více jak tuctem ozbrojených čarodějnic, které na něj útočí, bylo nutné, aby se zde spolupracovalo oddělení pre-vizaulizace pod vedením Yong Duk Jhuna, a supervizor animátorů postav Jason Reisig.

Při natáčení bylo nutné použít stereoskopické kamery. "Každý záběr ze stereoskopické kamery musí být velmi pečlivě kontrolován výtvarníky", vysvětluje Yong Duk Jhun. "V komplikovaných akčních záběrech, jako je například scéna s koštětem, je hloubka záběru kamery menší než obvykle, protože stereoskopická kamera toto dokáže pokrýt."

"Práce s kamerou byla neuvěřitelně dynamická, což přidalo scéně na efektivnosti", říká trikový supervizor Doug Cooper. "Natáčení v technologii 3D je náročné v tom, že musí být dokonale zkoordinováno - nasvícení i integrace postav do prostoru."

A žili šťastně až do smrti...

A tak se uzavírá cesta zeleného zlobra, která začala v roce 1995, když Jeffrey Katzenberg a jeho tým začali připravovat příběh Williama Steiga o Shrekovi pro filmové plátno. Čtyři filmy, Cena Akademie® za nejlepší animovaný film, dva televizní speciály (jeden se ještě zpracovává), muzikál na Broadwayi, řada ocenění za animaci a vizuální efekty - to vše učinilo ze Shreka postavu, kterou si oblíbily miliony lidí na celém světě.

"Dědictví tohoto filmu - a všech filmů - je opravdu výjimečné", míní Cameron Diaz. "Na to, co dokázali Shrek, Oslík, Fiona i Kocour, co dali divákům, jsme všichni nesmírně hrdí a já jsem šťastná, že jsem se toho mohla účastnit."

V posledním filmu Shreka čeká náročný úkol - opět zachránit království Za sedmero horami, získat si srdce Princezny Fiony a prokázat, že je hoden polibku Pravé Lásky. Jedině pak může zachránit sám sebe a vrátit se do svého dřívějšího rodinného světa a života. A když se tak stane, Shrek přijme život, který tak bez rozmyslu opustil, a je připraven, ochoten i schopen žít svůj život šťastně až … do konce.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Susuke Susuke | 6. července 2010 v 8:00 | Reagovat

Không nhiều ... :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
uloz.to - sdilej snadno data